Yksityisyyttä loukkaavan tiedon levittäminen on rangaistava teko. Tällainen toiminta on Suomen rikoslaissa säädetty rangaistavaksi teoksi. Et siis saa levittää tietoa toisen yksityiselämästä muille, varsinkaan esimerkiksi sosiaalisen median usean osallistujan keskusteluryhmiin. Tieto ei myöskään saa olla sellaista, josta aiheutuu kohteelle kärsimystä tai vahinkoa. Kaverina tätä voin huomioida siten, että kavereiden kertomat asiat pysyvät meidän välisinä ja en ota heistä luvatta tai sopimattomia kuvia ja jaa eteenpäin. Opiskelijana huomioin tämän esimerkiksi työssäoppimispaikalla, enkä levitä asiakkaiden tietoja eteenpäin sieltä edes lähimmille ystävilleni tai perheelleni. Arjessa voin tämän huomioida siten, että jos jotain kautta kuulen toisesta henkilöstä yksityisiä tietoja, en jaa niitä enempää eteenpäin.

Verkkoidentiteetti on sitä, millainen käsityksen henkilö antaa itsestään sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi käyttäjänimi, julkaistut kuvat ja tekstit muovaavat henkilön verkkoidentiteettiä. Oma verkkoidentiteettini koostuu useimmiten samasta käyttäjänimestä useammissa eri sosiaalisen median kanavissa. Kuvat joita julkaisen ovat useimmiten päiviltä, joina on hyvä olla tai olen esimerkiksi menossa johonkin. Verkkoidentiteettini ei siis välttämättä anna oikeanlaista kuvaa arjestani, vaikka julkaisenkin kuvia melko harvoin ja siitä voi päätellä, että väliin mahtuu tavallisia päiviä kotona suttuinen nuttura päässä. Julkaisemani tekstit esimerkiksi ryhmäkeskusteluissa ja nettipalstoilla ovat kuitenkin omiani ja ne kertovat eniten ruudun takana olevasta minusta. 


Yksityisyys.jpg

Kuvakaappaus yksityisyysasetuksistani löytyy yläpuolelta. Olen sallinut kommentoinnin, koska mielelläni luen, jos jollain on kommentoitavaa. Olen kuitenkin laittanut erikseen, että kommentit tarkistetaan ennen julkaisua ja ne vaativat sähköpostiosoitteen. Tämä siksi, että haluan kommenttiosion pysyvän asiallisena. Sähköposti ilmoittaa minulle uusista kommenteista, koska jos sellaisia tulee, olen kiinnostunut lukemaan ne mahdollisimman pian. Profiilini olen asettanut julkiseksi, koska minulle sopii, että kaikilla halukkailla on mahdollisuus lukea tekstejäni täällä oppimisblogissani.